Wydział
  • O Wydziale
  • Władze Wydziału
  • Struktura
  • Pracownicy
  • Administracja
  • Dziekanat
  • Pełnomocnicy Dziekana
  • Rada Wydziału
  • Komisje Wydziałowe
  • Infrastruktura
  • Wirtualny spacer
Sprawy organizacyjne
  • Podział roku akademickiego
  • Zarządzenia Dziekana
  • Rezerwacja i dostęp do sal
  • Bezpieczeństwo
  • Organizacja wydarzeń
  • Gadżety wydziałowe i materiały drukowane
  • Logotypy i identyfikacja wizualna
  • Parking pracowniczy
  • Zgłoszenie usterki
Studiuję na Filologicznym
  • Poradnik nowego studenta
  • Plany zajęć
  • Samorząd Studencki
  • Koła naukowe
  • WiFi
  • Parking studencki
  • Stypendia i pomoc materialna
  • Wsparcie osób z niepełnosprawnościami
  • Koordynatorzy kierunkowi
  • Oferty pracy dla studentów
  • Rezerwacja sali
Rekrutacja i kształcenie
  • Nasze kierunki
  • Szkoła Doktorska Nauk Humanistycznych
  • Studia podyplomowe
  • Mikropoświadczenia
  • Egzamin z języka polskiego jako obcego
  • Programy wymiany i mobilności
  • Jakość kształcenia
  • Raporty samooceny
  • Programy studiów i sylabusy
  • Proces dyplomowania
Nauka i badania
  • Biuro ds. Projektów
  • Konferencje naukowe
  • Stopnie i tytuły naukowe
  • Publikacje i czasopisma wydziałowe
Współpraca
  • Dla szkół
  • Dla mediów
  • Dla pracodawców
  • Wynajem przestrzeni
  • Kontakt
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Strefa studencka
  • Strefa kandydacka
  • Strefa pracownicza
  • Strefa absolwencka
  • Strefa doktorancka
  • Poczta UŁ
  • USOSweb
  • Portal Pracowniczy
  • Baza aktów własnych
  • Platforma e-learningowa Moodle
  • Sklep UŁ
  • Biblioteka Wydziału Filologicznego
  • Biblioteka UŁ
  • Poradnia językowa
  • Mapa Strony
  • O Stronie
  • Polityka prywatności
  • Dostępność
  • Wydział
    • O Wydziale
    • Władze Wydziału
    • Struktura
    • Pracownicy
    • Administracja
    • Dziekanat
    • Pełnomocnicy Dziekana
    • Rada Wydziału
    • Komisje Wydziałowe
    • Infrastruktura
    • Wirtualny spacer
  • Sprawy organizacyjne
    • Podział roku akademickiego
    • Zarządzenia Dziekana
    • Rezerwacja i dostęp do sal
    • Bezpieczeństwo
    • Organizacja wydarzeń
    • Gadżety wydziałowe i materiały drukowane
    • Logotypy i identyfikacja wizualna
    • Parking pracowniczy
    • Zgłoszenie usterki
  • Studiuję na Filologicznym
    • Poradnik nowego studenta
    • Plany zajęć
    • Samorząd Studencki
    • Koła naukowe
    • WiFi
    • Parking studencki
    • Stypendia i pomoc materialna
    • Wsparcie osób z niepełnosprawnościami
    • Koordynatorzy kierunkowi
    • Oferty pracy dla studentów
    • Rezerwacja sali
  • Rekrutacja i kształcenie
    • Nasze kierunki
    • Szkoła Doktorska Nauk Humanistycznych
    • Studia podyplomowe
    • Mikropoświadczenia
    • Egzamin z języka polskiego jako obcego
    • Programy wymiany i mobilności
    • Jakość kształcenia
    • Raporty samooceny
    • Programy studiów i sylabusy
    • Proces dyplomowania
  • Nauka i badania
    • Biuro ds. Projektów
    • Konferencje naukowe
    • Stopnie i tytuły naukowe
    • Publikacje i czasopisma wydziałowe
  • Współpraca
    • Dla szkół
    • Dla mediów
    • Dla pracodawców
    • Wynajem przestrzeni
    • Kontakt
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Strefa studencka
  • Strefa kandydacka
  • Strefa pracownicza
  • Strefa absolwencka
  • Strefa doktorancka
  • Poczta UŁ
  • USOSweb
  • Portal Pracowniczy
  • Baza aktów własnych
  • Platforma e-learningowa Moodle
  • Sklep UŁ
  • Biblioteka Wydziału Filologicznego
  • Biblioteka UŁ
  • Poradnia językowa
  • Mapa Strony
  • O Stronie
  • Polityka prywatności
  • Dostępność

Najczęściej wyszukiwane:
  • rekrutacja
  • poczta
  • kalendarz akademicki
  • pracownicy
  • Kolegium dziekańskie
zdjęcie pracownika
  • Pracownicy Uniwersytetu Łodzkiego

dr

Michał Pabiś-Orzeszyna

STANOWISKO:
adiunkt
Katedra Filmu i Mediów Audiowizualnych, Wydział Filologiczny
e-mail: michal.pabis@uni.lodz.pl
www: https://www.uni.lodz.pl/pracownicy/michal-pabis-orzeszyna
  • Czym się zajmuję - opis stanowiska
  • Biogram
  • Dyżury
  • Kontakt

Profile naukowe, dydaktyczne i społecznościowe

  • ScienceOn
  • ORCID
  • scopus
  • google-scholar
  • usosweb

Czym się zajmuję - opis stanowiska

adiunkt

Katedra Filmu i Mediów Audiowizualnych

Dydaktyka (2024/25)

  • Polityki mediów: Media a środowisko naturalne
  • Strategie badań mediów: Współczesna polska animacja: filmy, ludzie, techniki
  • Poetyki filmu niefikcjonalnego
  • Strategie filmu eksperymentalnego
  • Warsztat filmoznawcy
  • Seminarium licencjackie
  • Seminarium magisterskie
  • Research Skills and Methods

Publikacje (ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4391-2846https://orcid.org/0000-0003-4391-2846)

  • Ostatnia publikacja: Pabiś-Orzeszyna, M. 2024. Polish Perspectives on Netflix COVID Relief Funds. W: V. Mayer, N. Lavie i M. Banks, red., Media Industries in Crisis. What COVID Unmasked. 91–101..

Praca badawcza: obecnie realizowane badania (2023/24)

  • Kierownik badań: Bezdroża AI - poradniki przetrwania - Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych (2023) (dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu "Rozwój Sektorów Kreatywnych"), kier. Jacek Nagłowski
  • Wykonawca: Studia animacji filmowej w Gottwaldovie i Łodzi (1945/47-1990) – porównawcza biografia zbiorowa - CEUS-UNISONO (2021-2023), kier. prof. Pavel Skopal (Uniwersytet Masaryka w Brnie) oraz dr Ewa Ciszewska (Uniwersytet Łódzki)
  • Wykonawca: Opracowanie Krajowej Strategii rozwoju szkolnictwa dla przemysłów animacji filmowej i efektów specjalnych na lata 2023-2030 - Mechanizm Finansowy EOG, kier. dr hab. Piotr Sitarski
  • Wykonawca: Nowe formy i technologie narracji - program Ministra Edukacji i Nauki pod nazwą „Regionalna Inicjatywa Doskonałości” (Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna nr projektu 023/RID/2018/19)
  • Członek Advisory Board: Towards sustainable film production in the Netherlands - Netherlands Film Fund, kier. prof. Judith Keilbach (Utrecht University)
  • Członek Zespołu Badawczego ds. Archiwum Fotozoficznego im. Andrzeja Różyckiego (jednostka Uniwersytetu Łódzkiego)
  • NECS Sustainable Media Workgroup (co-leader): https://necs.org/members/workgroup/6471
  • NECS Extended Cinema Workgoup (co-leader): https://necs.org/members/workgroup/6699

Biogram

Udział w projektach badawczych (od najnowszych)

  • Zrównoważona produkcja cyfrowa - Instytut Adama Mickiewicza, dofinansowano ze środków Krajowego Planu Odbudowy (2024); kier. Anna Szylar
  • Bezdroża AI - poradniki przetrwania - Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych (2023) (dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu "Rozwój Sektorów Kreatywnych"), kier. projektu Jacek Nagłowski, kier. badań dr Michał Pabiś-Orzeszyna
  • Opracowanie krajowej strategii rozwoju szkolnictwa branżowego dla przemysłów animacji filmowej i efektów specjalnych na lata 2023 – 2030 - Mechanizm Finansowy EOG, kier. dr hab. Piotr Sitarski
  • Studia animacji filmowej w Gottwaldovie i Łodzi (1945/47-1990) – porównawcza biografia zbiorowa - CEUS-UNISONO (2021-2023), kier. prof. Pavel Skopal (Uniwersytet Masaryka w Brnie) oraz dr Ewa Ciszewska (Uniwersytet Łódzki)
  • Nowe formy i technologie narracji - program Ministra Edukacji i Nauki pod nazwą „Regionalna Inicjatywa Doskonałości” (Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna nr projektu 023/RID/2018/19)
  • Towards sustainable film production in the Netherlands - Netherlands Film Fund, kier. prof. Judith Keilbach (Utrecht University)
  • Kompleksowy Program Narodowego Centrum Kultury Filmowej w Zakresie Upowszechniania Wiedzy o Filmie - Polski Instytut Sztuki Filmowej (Program Operacyjny „Edukacja i upowszechnianie kultury filmowej”, Priorytet „Badania i rozwój”), kier. dr. Michał Pabiś-Orzeszyna
  • Historia kultury popularnej w Polsce w I poł. XX wieku z perspektywy transmedialnej – NCN, kier. dr hab. Mirosław Filiciak
  • Pozasystemowe sposoby użytkowania nowych technologii medialnych w okresie schyłkowego PRL – NCN, kier. dr hab. Piotr Sitarski
  • Historia wczesnego kina na ziemiach polskich – NPRH, kier. mgr Łukasz Biskupski
  • Kino w perspektywie interkulturowej. Film zachodnioeuropejski w Polsce, film polski w Europie Zachodniej: wzajemna recepcja kultur filmowych w latach 1918-1939 – NPRH, kier. dr hab. Tomasz Kłys


Publikacje (ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4391-2846)



Prowadzone kursy akademickie (od najnowszych)

2024/25

  • Polityki mediów: Media a środowisko naturalne
  • Strategie badań mediów: Współczesna polska animacja: filmy, ludzie, techniki (wraz z prof. Piotrem Sitarskim)
  • Poetyki filmu niefikcjonalnego (wraz z mgr Olgą Wesołowską)
  • Strategie filmu eksperymentalnego
  • Warsztat filmoznawcy
  • Seminarium licencjackie
  • Seminarium magisterskie

2023/24

  • Analiza sieci społecznych w badaniach historii twórczości audiowizualnej
  • Europejskie polityki publiczne wobec przemian przemysłu audiowizualnego
  • Poetyki filmu niefikcjonalnego
  • Strategie filmu eksperymentalnego
  • Warsztat filmoznawcy
  • Seminarium licencjackie
  • Seminarium magisterskie

2022/23

  • Urlop naukowy.

2021/22

  • Film animowany i animacja komputerowa (wraz z dr Katarzyną Prajzner)
  • Narracje audiowizualne - Główne problemy narracji filmowej (wraz z mgr Patrycją Chuszcz)
  • Poetyki filmu niefikcjonalnego
  • Prawne i ekonomiczne aspekty kultury filmowej
  • Współczesny polski film animowany: produkcja, dystrybucja, edukacja (wraz z prof. Piotrem Sitarskim)
  • Strategie filmu eksperymentalnego
  • Sztuczne tła w twórczości filmowej i telewizyjnej
  • Warsztat filmoznawcy

2020/21

  • Film animowany i animacja komputerowa (wraz z dr Katarzyną Prajzner)
  • Green filming. Zrównoważony rozwój w produkcji filmowej
  • Prawne i ekonomiczne aspekty kultury filmowej
  • Poetyki filmu niefikcjonalnego
  • Seminarium licencjackie
  • Strategie filmu eksperymentalnego
  • Warsztat filmoznawcy

2019/20

  • Historia filmu światowego I - do 1930 roku
  • Cinematic VR. Historia, teoria i praktyka filmu sferycznego
  • Poetyki filmu niefikcjonalnego
  • Polski film animowany
  • Seminarium licencjackie
  • Seminarium magisterskie
  • Strategie filmu eksperymentalnego
  • Warsztat filmoznawcy

2018/19

  • Modele filmu animowanego
  • Organizacja i animacja kultury filmowej
  • Poetyki filmu niefikcjonalnego
  • Polski film animowany
  • Prawo autorskie
  • Programowanie wydarzeń filmowych
  • Strategie filmu eksperymentalnego

2017/18

  • Historia filmu światowego do 1930 roku
  • Historia myśli filmowej
  • Modele filmu animowanego
  • Organizacja i animacja kultury filmowej
  • Poetyki filmu niefikcjonalnego
  • Seminarium licencjackie
  • Strategie filmu eksperymentalnego
  • Współczesne kino na świecie

2016/17

  • Archiwistyka i muzealnictwo w kulturze filmowej
  • Dystrybucja i promocja filmu
  • Modele filmu dokumentalnego
  • Poetyki filmu niefikcjonalnego
  • Strategie filmu eksperymentalnego
  • Współczesne kinematografie pozaueropejskie
  • Współczesne kino europejskie

2015/16

  • Mobilny pop. Amerykańska kultura popularna w Polsce po 1989 r.Socjologia kultury
  • Modele filmu dokumentalnego
  • Solidarność, kapitalizm, piractwo. Kultura wideo w Polsce przed i po 1989 roku
  • Strategie filmu eksperymentalnego
  • The Wire. Produkcja, poetyka, recepcja
  • Współczesne kinematografie pozaueropejskie
  • Współczesne kino europejskie

2014/15

  • Gatunki telewizyjne (wraz z dr Ewą Ciszewską)
  • Historia kultury
  • Kulturowa historia nowoczesności
  • Reklama w kulturze audiowizualnej
  • Socjologia kultury
  • Teoria kultury

2013/14

  • Filozofia kultury
  • Historia kultury
  • Socjologia kultury
  • Teoria kultury

2012/13

  • Filozofia kultury
  • Historia kultury
  • Socjologia kultury
  • Split-screen: od Napoleona do Hulka (wraz z mgr. Bartoszem Zającem)
  • Teoria kultury

2011/12

  • Filozofia kultury
  • Historia kultury
  • Socjologia kultury
  • Teoria kultury
  • Martwe media. Wątki porzucone i znalezione w historii audiowizualności

2010/11

  • Filozofia kultury
  • Historia kultury
  • Teoria kultury

2009/10

  • Filozofia kultury
  • Historia atrakcji w kinie (wraz z prof. Piotrem Sitarskim)
  • Historia kultury
  • Od dioramy do cineoramy. Historia i prehistoria kina sprzed okresu narracyjnej integralności

2008/09

  • Historia kultury
  • Telewizja

2007/08

  • Historia kultury
  • Made in UE. Kino europejskie: konteksty instytucjonalne i polityka tożsamości


Edukacja i historia zatrudnienia

  • 1998-2002 – XIII Liceum Ogólnokształcące w Łodzi im. Marii Piotrowiczowej
  • 2002-2007 – studia na UŁ (kierunek: kulturoznawstwo, specjalność: filmoznawstwo) ukończone najlepszą na filmoznawstwie pracą pt. „Kino europejskie: konteksty instytucjonalne i polityka tożsamości”, napisaną pod kierunkiem dr hab. Tomasza Majewkiego, zrecenzowaną przez dr hab. Tomasza Kłysa
  • 2005 – program Socrates-Erasmus i semestr na Uniwersytecie Sztokholmskim, w Svenska Filminstitutet
  • 2007-2012 – studia doktoranckie na Wydziale Filologicznym UŁ
  • 2010-2016 – etat naukowo-dydaktyczny na stanowisku asystenta w Katedrze Mediów i Kultury Audiowizualnej UŁ, w Zakładzie Teorii Kultury kierowanym przez dr hab. Bogdana Banasiaka.
  • 2013-2016 – dydaktyka na Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, na Wydziale Sztuk Wizualnych
  • 2014 – obrona pracy doktorskiej pt. „Zwrot historyczny w badaniach filmoznawczych” napisanej pod kierunkiej dr hab. Tomasza Kłysa (recenzenci: dr. hab. Jacek Ostaszewski, dr hab. Piotr Sitarski)
  • 2016-2019 - kierownik Działu Edukacji Filmowej w Narodowym Centrum Kultury Filmowej w Łodzi
  • 2014-2016 – asystent w Katedrze Mediów i Kultury Audiowizualnej UŁ, w Zakładzie Historii i Teorii Filmu
  • 2016-2020- adiunkt w Katedrze Mediow i Kultury Audiowizualnej UŁ
  • 2016-2022- członek zarządu European Network for Cinema and Media Studies
  • 2020-teraz - adiunkt w Katedrze Filmu i Mediów Audiowizualnych UŁ

Dyżury

adiunkt

Katedra Filmu i Mediów Audiowizualnych

DYŻURY CYKLICZNE

PONIEDZIAŁEK


12:00 - 13:00

Uprzejmie proszę o wcześniejszy kontakt mailowy w celu ustalenia precyzyjnego czasu na rozmowę.

 

WTOREK


12:00 - 13:00

Uprzejmie proszę o wcześniejszy kontakt mailowy w celu ustalenia precyzyjnego czasu na rozmowę.

 

Pomorska 171/173 pokój: 3.05 90-236 Łódź

Kontakt

adiunkt

Katedra Filmu i Mediów Audiowizualnych

tel: 665-104-321

e-mail: michal.pabis@uni.lodz.pl

www: http://www.filmoznawstwo.uni.lodz.pl

Pomorska 171/173 90-236 Łódź pokój: 3.05

Powrót
Godło
bip
hr
hr
Wydziały i Jednostki
  • Wydział Biologii i Ochrony Środowiska
  • Wydział Chemii
  • Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
  • Wydział Filologiczny
  • Wydział Filozoficzno-Historyczny
  • Wydział Fizyki i Informatyki Stosowanej
  • Wydział Matematyki i Informatyki
  • Wydział Nauk Geograficznych
  • Wydział Nauk o Wychowaniu
  • Wydział Prawa i Administracji
 
  • Wydział Studiów Międzynarodowych i Politologicznych
  • Wydział Zarządzania
  • Filia w Tomaszowie Mazowieckim
  • Centra naukowe i zespoły badawcze
  • Biblioteka UŁ
  • Wydawnictwo UŁ
Na skróty
  • Poczta UŁ
  • USOSWeb
  • Portal Pracowniczy
  • Baza Aktów Własnych
  • Platforma e-learningowa Moodle
  • Eksperci UŁ
  • Polityka Prywatności
  • Dostępność
Ważne linki
  • USOS
  • UNIC
  • Wi-Fi
  • Biuro Karier
  • BHP
  • Dostępność
  • Informacja o sposobach rozwiązywania konfliktów w IKW
  • Biblioteka Wydziałowa

Instytut Kultury Współczesnej
Uniwersytetu Łódzkiego

ul. Pomorska 171/173, pok. 3.13
90-236 Łódź

ikw@uni.lodz.pl
tel: 42 665 51 33
 

Funduszepleu
Projekt Multiportalu UŁ współfinansowany z funduszy Unii Europejskiej w ramach konkursu NCBR
Masz pytanie? Wirtualny asystent

Niezbędne pliki cookie umożliwiają podstawowe funkcje i są niezbędne do prawidłowego działania witryny.

Statystyczne pliki cookie zbierają informacje anonimowo. Informacje te pomagają nam zrozumieć, w jaki sposób nasi goście korzystają z naszej strony internetowej.

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje
Przejdź do strony polityka prywatności