PROFIL PRACOWNIKA: Izabella Adamczewska-Baranowska

PROFILE SPOŁECZNOŚCIOWE

CZYM SIĘ ZAJMUJĘ

Prowadzone zajęcia: Promocja literatury i rynek wydawniczy, Fakt i fikcja, Edycja tekstów, Techniki narracyjne, Estetyka literatury: kategorie modernistyczne, Laboratorium reportażu.

Działalność badawcza: studia nad gatunkami literackimi, dziennikarstwem literackim oraz literaturą performatywną.

BIOGRAM

W Katedrze Teorii Literatury Instytutu Kultury Współczesnej UŁ pracuję od 2009 roku. W 2007 obroniłam rozprawę doktorską: „Ewolucja powieści środowiskowej w najnowszej literaturze polskiej” (promotor: prof. Joanna Ślósarska, recenzenci: prof. Bożena Tokarz, prof. Grzegorz Gazda). Wydałam trzy monografie. Uczę m.in. twórczego pisania. Od 2002 r. roku jestem dziennikarką w łódzkim oddziale „Gazety Wyborczej” – recenzuję spektakle teatralne i książki (współpracuję z „Książkami. Magazynem do czytania" oraz „Liberte!"). Prowadzę spotkania z pisarzami, a na Facebooku – blog o literaturze „Wchodzę w słowo".

ZAINTERESOWANIA

Teoria powieści i reportażu, dziennikarstwo literackie, biopoetyka.

OSIĄGNIECIA

Opublikowane książki:

1. Jacek Hugo-Bader. Włóczęga, WUŁ, Łódź 2022.

Recenzja Katarzyny Frukacz w „Zagadnieniach Rodzajów Literackich", https://dspace.uni.lodz.pl/xmlui/handle/11089/4674...

Recenzja Natalii Królikowskiej: https://wydawnictwo.uni.lodz.pl/2022/09/20/w-strone-literatury-rzecz-o-jacku-hugo-baderze-wloczedze-izabelli-adamczewskiej-baranowskiej/]

Podcast Wyborczej 8:10, rozmowa z Bartoszem Józefiakiem: https://www.youtube.com/watch?v=gUfhIWlMopY

Podcast Liberte! „Książki z puentą”, rozmowa z Magdą Melnyk: https://liberte.pl/podcasty/ksiazki-z-puenta-wloczega-izabella-adamczewska-baranowska-goscinia-magdy-melnyk/

2. Łże reportaże i prawdziwe fikcje. Powieść dziennikarska i reportaż w czasie postprawdy i zwrotu performatywnego, WUŁ, Łódź 2020

Recenzja Katarzyny Frukacz w ArtPapierze: http://www.artpapier.com/index.php?page=artykul&wy...

Recenzja Bernadetty Darskiej w „Nowych Książkach”:

http://noweksiazki.com.pl/pl/recenzja/darska-2-2021?prefix=artykul

Fragment książki na stronie Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich:

https://sdp.pl/radosna-gra-z-faktem-fragment-ksiazki-izabelli-adamczewskiej-baranowskiej/]

3. „Krajobraz po Masłowskiej”. Ewolucja powieści środowiskowej w najnowszej polskiej literaturze, Łódź 2011.

Najnowsze artykuły:

Rurbanalia. O dwóch typach tekstowych biodróży miejskich, „Przegląd Kulturoznawczy" 4/2023.

Bernadetta Darska, Czas reportażu. O tym, co się działo wokół gatunku po 2010 roku [recenzja naukowa], „Zagadnienia Rodzajów Literackich" 2/2023, s. 292–295.

Utopia (w) reportażu. „Sprawozdanie z marzenia” w kontekście teorii trójkąta reportażowego, „Fabrica Litterarum Polono-Italica" 1/2023.

Homo academicus polonicus. Autoteorie jako twórcze i krytyczne pisanie akademickie, „Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze" 11/2022, s. 43–57.

Trans-krypcje. Subwersywna gra z transmemuarem Paula B. Preciada, Susan Faludi i Maggie Nelson, „Autobiografia. Literatura, Kultura, Media” 2022.

„Deszcz, Polska i myszy”. Road trip nad Wisłą jako reporterska antropologia codzienności, w: Reportaż – analizy i spostrzeżenia. 110 lat reportażu w Polsce., red. K. Wolny-Zmorzyński, K. Doktorowicz, Toruń 2022, s. 175–198.

Ciało reportera. Reportaż wcieleniowy w kontekście body artu, w: Obrazy nieobojętności. Szkice o zaangażowaniu w sztuce, red. A. Szawerna-Dyrszka, M. Tramer, K. Pfeifer, A. Więcek, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2022, s. 59–74.

Autonaturografie. Biopoetyki immersyjnego piśmiennictwa przyrodniczego (Zajączkowska, Brach-Czaina, Tsing, Macdonald), „Er(r)go” 2021 nr 43, s. 229–249.

Magiczny ironista. O „Szamańskiej chorobie” Jacka Hugo-Badera, „Zeszyty Prasoznawcze” 2021 nr 3, s. 71–86.

Белая горячкаi White Fever. Jak za granicą (nie) czytają Jacka Hugo-Badera, „Konteksty Kultury” 2021 z. 3, s. 407–429.

Wirusocentryczne narracje reporterskie z nurtu „mrocznej biologii”, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” 2020, z. 3, s. 9–25.

Antycelebrycki wariant współczesnego podróżopisarstwa. Reporterska pikareska z „Dzikiego Wschodu”, „Kultura Popularna” 2019 nr 2.

„Z zimną krwią się zbliżyć”. Historyczne reportaże kryminalne Cezarego Łazarewicza i Przemysława Semczuka jako true crime novels, w: Rejestry kultury, red. K. Olkusz, Perspektywy Ponowoczesności t. X, Wrocław 2019.

„Self-made man”. Reporterskie gry oparte na naśladownictwie, w: Gry w kulturze i życiu codziennym. Metafory, strategie, komunikacja, red. K. Łeńska-Bąk, W. Kędzierzawski, U. Sawicka, Stromata Anthropologica, t. 14, Opole 2019.

Hasła słownikowe

Shtick-lit, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” 2019, z. 4, s. 167–170.

Reporterska rekonstrukcja historyczna, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” 2019, z. 1.

Reportaż wcieleniowy, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” 2017, z. 4.

Kilkanaście haseł w: Słownik rodzajów i gatunków literackich, red. G. Gazda, wyd. 2, PWN, Warszawa 2012.

49 haseł napisanych do Leksykonu terminów medialnych, red. K. Wolny-Zmorzyński, K. Doktorowicz, P. Płaneta, R. Filas, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2024 [udział w grancie Nauka dla społeczeństwa Ministerstwa Edukacji i Nauki, kier. K. Wolny-Zmorzyński].

Nagrody:


Nagroda Rektora UŁ II stopnia za monografię „Krajobraz po Masłowskiej”. Ewolucja powieści środowiskowej w najnowszej polskiej literaturze".

Nagroda Rektora UŁ II stopnia za cykl publikacji o reportażu i powieści dziennikarskiej.

Nagroda Rektora UŁ II stopnia za książkę „Jacek Hugo-Bader. Włóczęga".

Złote Pióro im. Jerzego Katarasińskiego – „Redaktor sezonu 2017/2018”.

KONTAKT I DYŻURY

Dyżury

poniedziałek: 14:00-15:00
środa: 12:30-13:30