PROFIL PRACOWNIKA: Ewa Ciszewska

PROFILE SPOŁECZNOŚCIOWE

CZYM SIĘ ZAJMUJĘ

Moje badania naukowe dotyczą transferów kulturowych krajów Bloku Wschodniego w dziedzinie kinematografii (Polska-Czechosłowacja), kultury filmowej Łodzi oraz polskiej animacji filmowej.

Słowa klucze opisujące moje zainteresowania badawcze to: animation studies, film culture, heritage studies, material culture studies, production studies, film education, film tourism.

Zatrudnienie

2011

– obecnie: adiunkt, Katedra Filmu i Mediów Audiowizualnych na Wydziale

Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego

2010

– 2011: asystent, Katedra Filmu i Mediów Audiowizualnych na Wydziale

Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego


Efektem

mojej dotychczasowej działalności naukowej są dwie książki monograficzne: Sojusznicy z rozsądku. Polska i Czechosłowacja w projekcie socjalistycznego internacjonalizmu filmowego w okresie 1945–1970 (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego i Wydawnictwo PWSFTviT, Łódź 2025) i Ciszewska Ewa, Hofelmajer-Roś

Agata, Pabiś-Orzeszyna Michał, Szul Szymon, Społeczne światy Studia Małych

Form Filmowych “Se-Ma-For” w Łodzi (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego i

Wydawnictwo PWSFTviT, Łódź 202). Dorobek książkowy

uzupełnia pięć współredagowanych monografii: Polsko-czeskie i

polsko-słowackie kontakty filmowe (wraz z M. Góralikiem, Łódź: Wydawnictwo

Uniwersytetu Łódzkiego i Wydawnictwo Biblioteki PWSFTviT, 2018), Kultura

filmowa współczesnej Łodzi (z K. Klejsą, Łódź: Wydawnictwo PWSFTViT, 2015),

Od edukacji filmowej do edukacji audiowizualnej: teorie i praktyki (wraz

z K. Klejsą, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016), Hrabal i inni.

Adaptacje czeskiej literatury (wraz

z E. Nurczyńską-Fidelską, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego i

Wydawnictwo PWSFTviT, 2013) oraz Kino najnowsze: dialog ze współczesnością,

z M. Saryusz-Wolską, Kraków: Rabid, 2013).

Współredagowałam dwa numery specjalne czasopism

naukowych w języku angielskim: Animation Studios: People, Spaces, Labor

(z P. Skopalem, „Iluminace – The Journal of Film Theory, History, and

Aesthetics” vol. 36, no. 3, 2024) i Film Literacy in Poland: The Practices

and the Prospects of Film Education (z J. Mostowską, „Panoptikum” nr 18,

2017).

Jestem

współautorką otwartych danych badawczych – E. Ciszewska, S. Szul, Animation

workers from “Se-Ma-For” Studio of Small Film Forms in Lodz [dataset], 2024, http://hdl.handle.net/11089/52081 oraz bazy

filmowej – P. Skopal, E. Ciszewska, T. Bochinová, A. Czajkowska, A.

Hofelmajer-Roś, M. Gonciarz, M. Kos, K. Kunkelová, O. Nadarzycka, M. Pabiś-Orzeszyna,

D. Piekarski, T. Porubčanská, J. Pospíšil, M. Rawska, S. Szul, K. Šrámková, M.

Večeřa, P. Veinhauer, Animation in Czechoslovakia and Poland, 1945–1990

[dataset], Faculty of Arts, Masaryk University; Wydział Filologiczny, Uniwersytet

Łódzki, 2024, https://animation.phil.muni.cz

Monografie

Sojusznicy z rozsądku. Polska i Czechosłowacja w projekcie socjalistycznego internacjonalizmu filmowego w okresie 1945–1970, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego i Wydawnictwo PWSFTviT, Łódź 2025

Ciszewska Ewa, Hofelmajer-Roś

Agata, Pabiś-Orzeszyna Michał, Szul Szymon, Społeczne światy Studia Małych

Form Filmowych “Se-Ma-For” w Łodzi, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego i

Wydawnictwo PWSFTviT, Łódź 2025

Publikacje naukowe w czasopismach

  • 2024: E. Ciszewska, P. Skopal, Editorial to an issue Animation Studios: People, Spaces, Labor, “Iluminace – The Journal of Film Theory, History, and Aesthetics”, vol. 36, no. 3
  • 2024: E. Ciszewska, S. Szul, Animation Workers From “Se-Ma-For” Studio of Small Film Forms in Lodz (Dataset), "Journal of Open Humanities Data”, no. 10(50)
  • 2024: E. Ciszewska, A. Hofelmajer-Roś, Lalka filmowa – perspektywy badań. Rozważania na podstawie wybranych produkcji lalkowych zrealizowanych w Studiu Małych Form Filmowych „Se-Ma-For” w Łodzi, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica”, nr 2
  • 2023: E. Ciszewska, Materialne warunki wytwarzania konwencji filmu lalkowego w Polsce. Działalność Ryszarda Potockiego i Zenona Wasilewskiego w latach 1945-1950 jako architektów Studia Małych Form Filmowych „Se-Ma-For” w Łodzi, „Pleograf. Historyczno-Filmowy Kwartalnik Filmoteki Narodowej”, nr 4
  • 2023: E. Ciszewska, D. Piekarski, Początki drogi twórczej Jerzego Kotowskiego: szkic do biografii, „Pleograf. Historyczno-Filmowy Kwartalnik Filmoteki Narodowej”, nr 4
  • 2019: E. Ciszewska, Who Benefits from the Past? The Process of Cultural Heritage Management in the Field of Animation in Poland (The Case of the Se-Ma-For Film Studio in Łódź), “animation. an interdisciplinary journal”, vol. 14, issue 2
  • 2019: E. Ciszewska, P. Skopal, From Prague to Łódź and back again: the Czech scriptwriter Pavel Hajný and Czechoslovak–Polish cultural transfer in the 1970s and 1980s, „Studies in Eastern European Cinema”, vol. 10, issue 3
  • 2017: E. Ciszewska, M. Kasprzak, Zagraniczna twórczość Krzysztofa Zanussiego w PRL-u. Konteksty i konsekwencje współpracy z niemieckimi producentami telewizyjnymi, „Kwartalnik Filmowy”, nr 103
  • 2017: E. Ciszewska, Film Education in Poland – Historical Outline and Current State of Research, „Panoptikum”, nr 18
  • 2017: E. Ciszewska, Tourism and film in the Polish People’s Republic in the 1950s „Turystyka Kulturowa”, nr 2
  • 2016: E. Ciszewska, Postfilmowa Łódź i spojrzenie turysty. Sposoby wykorzystywania filmowych walorów miasta w przedsięwzięciach biznesowych i niekomercyjnych „Panoptikum”, nr. 16 (23)
  • 2016: E. Ciszewska, Trudna sztuka koprodukcji. O pierwszym powojennym filmie polsko-czechosłowackim „Zadzwońcie do mojej żony” (1958) Jaroslava Macha, „Kwartalnik Filmowy”, nr 95
  • 2016: E. Ciszewska, Kinematografia niepamięci. Polskie filmy dokumentalne o Litzmannstadt Getto, w: Ghetto Films and their Afterlife, red. N. Drubek, numer specjalny „Apparatus. Film, Media and Digital Cultures in Central and Eastern Europe”, nr 2
  • 2015: E. Ciszewska, The Se-Ma-For Film Studio from 1990 to 1999 „Images. The International Journal of European Films Performing Arts and Audiovisual Communication”, vol. XVII, no. 26

Opracowania w tomach zbiorowych

  • Filmová koprodukce jako mezikulturní dialog. Specifika polsko-českých koprodukcí realizovaných v letech 2005–2019 w: Současná polska audiovize, red. T. Hadravová, I. Łyko-Plos, P Vlček, Nakladatelství akademie múzických umění v Praze [zapowiedź na 2025]
  • 2023: Slovanské krásky. Strategie formování socialistických hvězd na příkladu polských hereček na MFF Karlovy Vary, w: Proplétání světů: Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary v období studené války, red. J. Bláhová,Praha: Národní filmový archiv
  • 2022: Une cinématographie de l’oubli. Les films documentaires polonais sur Litzmannstadt Getto, tłum. M. Furman-Bouvard, w: Représenter la Shoah après 1989. Entre la France et la Pologne, red. A. Grudzińska, K. Siatkowska-Callebat, Paris: Éditions PÉTRA
  • 2020: Superman czeskiej kultury – Jára Cimrman, w: Sztuka ma znaczenie, red. M. Ożóg, M. Składanek, D. Rode, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
  • 2018: Drogi równoległe. Edukacja filmowa w Polsce, w Czechach i na Słowacji, w: Polsko-czeskie i polsko-słowackie kontakty filmowe, red. E. Ciszewska, M. Góralik, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego i Wydawnictwo Biblioteki PWSFTviT
  • 2016: Łódź as a Central European Post-Cinematic City, and the Tourist Gaze, w: Transformation Processes in Post-Socialist Screen Media, red. J. Dudková, K. Mišíková,Bratislava: Vysoká škola múzických umení v Bratislave – Ústav divadelnej vedy SAV
  • 2016: Edukacja filmowa w Polsce – zarys historyczny i stan badań, w: Od edukacji filmowej do edukacji audiowizualnej: teorie i praktyki, red. E. Ciszewska, K. Klejsa, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
  • 2015: Głową w dół. Studio Filmowe Semafor w latach 1990-1999, w: Kultura filmowa współczesnej Łodzi, red. E. Ciszewska, K. Klejsa, Łódź: Wydawnictwo Biblioteki PWSFTviT
  • 2015: Socialist film co-productions. The case of Polish-Czechoslovakian film co-production “What Will My Wife Say to This?” (1958) by Jaroslav Mach, w: The Cinema of Central Europe in Multicultural Perspective, red. M. Dondzik, M. Pabiś-Orzeszyna, B. Zając, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
  • 2014: Podróż do ziemi przeklętej. Żydzi zachodnioeuropejscy jako bohaterowie dokumentów poświęconych łódzkiemu gettu, w: Czas Litzmannstadt Getto. Obrazy filmowe, red. T. Majewski, J. Podolska, T. Skalska, Łódź: Centrum Dialogu im. Marka Edelmana w Łodzi
  • 2014: A Journey to the Cursed Land. Western European Jews in documentary films about the Litzmannstadt Ghetto, w: Time of the Litzmannstadt Ghetto. Film Images, red. T. Majewski, J. Podolska, T. Skalska, Łódź: The Marek Edelman Dialogue Center
  • 2014: Havel na Barrandov. O filmowej (nie)karierze Václava Havla w latach pięćdziesiątych i sześćdzisiątych XX wieku, w: Václav Havlel. Człowiek-pisarz-filozof-polityk, red. M. Balowski, B. Bakuła, Poznań: Wydawnictwo „Pro”
  • 2013: Folklor w służbie komunizmu. „Żart” Milana Kundery w adaptacji Jaromila Jireša, w: Hrabal i inni. Adaptacje czeskiej literatury, red. E.Ciszewska, E. Nurczyńska-Fidelska, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego i Wydawnictwo PWSFTviT
  • 2013: Czeska nowa fala – filmy, których nie ma, w: Kino, którego nie ma, red. P. Zwierzchowski, D. Wierski, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego
  • 2012: Stalin i big-beat. Medialne rekonstrukcje lat 50. XX wieku we współczesnym kinie czeskim, w: Przeszłość we współczesnej narracji kulturowej. Studia i szkice kulturoznawcze, tom 3, red. P. Biliński, P. Plichta, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
  • 2012: Prawo jako reprezentant zła w polskim kinie, z: Bartosz Lewandowski, w: Zło w kinie. Bohaterowie, gatunki, twórcy, red. A. Drzał-Sierocka, Warszawa: Wydawnictwo Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej
  • 2012: Prawo w filmie polskim i amerykańskim, z: B. Lewandowski, w: Mikrokosmos kryminału. Zbrodnia, występek, wykroczenie, red. A. Staroń, Ł. Szkopiński, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
  • 2011: W służbie pamięci – o filmach dokumentalnych Andrzeja Barta, z: A. Michalak, w: Zobaczyć siebie. Polski film dokumentalny przełomu wieków, red. M. Jazdon, K. Mąka-Malatyńska, Poznań: Centrum Kultury Zamek

Wystąpienia na konferencjach

  • Konferencja „35th Annual Society for Animation Studies Conference «Animating Change» (SAS 2024)” (Sydney, 1–4 lipca 2024)

Tytuł

wystąpienia: Weak Scapes, Strong Ideas. Mobility of Production Structures

for Animation within State-Socialist Cinema in Poland (1945-1960)

Organizator:

University of New South Wales (UNSW Sydney), Society for Animation Studies


  • Konferencja „PIASA 9th World Congress on Polish Studies” (Warszawa, 6–9 czerwca 2024)

Tytuł wystąpienia: Postwar

Socialist Globalisation? Implementation of Eastern

Ideas for Animation Production in Poland

Organizator:

Collegium Civitas, The Polish Institute of Arts & Sciences of America

 

  • Konferencja „Production Studies of Central and Eastern Europe” (Łódź, 13–14 maja 2024)

Tytuł wystąpienia: Badania

produkcyjne dotyczące animacji: ośrodek łódzki

Organizator: Państwowa Wyższa

Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi


  • Konferencja „Polski film wyrusza w świat! Praktyki eksportu i zagraniczna recepcja rodzimej produkcji audiowizualnej” (Warszawa, 12–13 października 2023)

Tytuł wystąpienia: Błękitna

Wstęga, Srebrny Żagiel, Złoty Zygmunt. Nagrody dla filmów ze Studia Małych Form

Filmowych Se-Ma-For w Łodzi przyznawane za granicą (z M. Gonciarz)

Organizator: Filmoteka

Narodowa-Instytut Audiowizualny

 

  • Konferencja „IV Zjazd Filmoznawców i Medioznawców «Narracje – teorie – strategie – konteksty»” (Warszawa, 8–30 czerwca 2023)

Tytuł wystąpienia: Metody

badań wytwórni filmów animowanych (z M. Pabisiem-Orzeszyną)

Organizator: Uniwersytet SWPS,

Polskie Towarzystwo Badań nad Filmem i Mediami

 

  • Konferencja „ Film Studios: Histories, Evolution, Innovation, Futures” (Bristol, 5–7 czerwca 2023)

Tytuł wystąpienia: How

it is like to establish film animation studio? On the beginnings of the

Se-Ma-For Studio

Organizator: University of Bristol, Watershed

 

  • Warsztat „Studying Animated Film Studios in East-Central Europe: Tools and Methods” (Zlín, 5–6 maja 2022)

Tytuły wystąpień: Correspondence Analysis: The

Field of Animation Film; The Social Worlds of Animation Studios; Awards

and Festivals Between Patrons and Clients (z P. Skopalem)

Organizatorzy: Masarykova univerzita w Brnie, Uniwersytet Łódzki, Grupa

Badawcza Polska Animacja

 

  • Konferencja „Epistemic Media: Atlas, Archive, Network” (Bukareszt, 22–26 czerwca 2022)

Tytuł wystąpienia: Prague Education. Polish

Students at the Art and Film Schools in Czechoslovakia until 1970

Organizator: European Network for Cinema and Media

Studies (NECS), Universitatea din București

 

  • Warsztat “Exploring Animation Studios in Gottwaldov and Lodz” (Łódź, 28–29 czerwca 2022)

Tytuł wystąpienia: Field of Polish Animation:

Capitals and Institutions, 1940s-1960s

Organizator:

Uniwersytet Łódzki, Masarykova univerzita w Brnie, Grupa Badawcza Polska

Animacja

 

  • Konferencja „ANIMOWANE, nieANONIMOWE. Konferencja O! Polskiej Animacji” (online / Łódź, 13–14 września 2021)

Tytuł

wystąpienia: Instytucjonalizacja animacji w powojennej Łodzi w latach 19451955

Organizator: Wydział Filologiczny Uniwersytetu Łódzkiego

 

  • Konferencja „Transitions: Moving Images and Bodies” (online / Palermo, 11 czerwca 2021)

Tytuł wystąpienia: International stars or working

class representatives? Polish actors and actresses at the Karlovy Vary

International Film Festival in 19451970

Organizator: European Network for Cinema and Media Studies (NECS), Universidad

de estudios de Palermo

 

  • Konferencja „Studies in Eastern European Cinemas Conference 2021” (online, 28 maja 2021),

Tytuł wystąpienia: Researching on Animation Film

Studios in State Socialism – Using Social Network Analysis to compare Se-ma-for

and Gottwaldov, z P.

Skopalem

Organizator: Studies in East European Cinema

 

  • Warsztat „Workshop on Joseph Garncarz’s Begeisterte Zuschauer: Über die Filmpräferenzen der Deutschen in der NS-Zeit” (Cambridge, 13–14 lutego 2020)

Organizator: DAAD Center at Cambridge University

 

  • Konferencja „Comparative and Transnational Perspectives on Women’s Cinema in the GDR and Poland 1945–1989 – International Workshop” (Leipzig, 14–16 listopada 2019)

Tytuł wystąpienia: Gendering Polish presence at the

Film Festival in Karlovy Vary in the years 19461970

Organizator:

Leibniz-Institut für Geschichte und Kultur des östlichen Europa (GWZO)

 

  • Konferencja „The 4th Baltic Sea Region Film History Conference: Cinematic Dynamics of Separation and Alliance, 1945–1960” (Tallinn, 2–4 listopada 2017)

Tytuł wystąpienia: A Pragmatic Alliance: Polish and

Czechoslovakian Cinematography in 1945–1968

Organizator: Estonian Film Museum, Film Archives of

the National Archives of Estonia, Estonian Film Institute, Tallinn University

 

  • Konferencja „W poszukiwaniu jakości – oblicza quality television” (Łódź, 4 września 2017)

Tytuł

wystąpienia: Telewizja jako medium wykluczenia. Telewizyjne przypadki

Krzysztofa Zanussiego (z M. Kasprzak)

Organizator:

Wydział Filologiczny, Uniwersytet Łódzki

 

  • Konferencja NECS 2017 „Sensibility & the Senses. Media Bodies Practices” (Paryż, 29 czerwca – 1 lipca 2017)

Tytuł wystąpienia: Uses of film at Polish schools

from the late 1950s to the mid-1970s

Organizator: European Network for Cinema and Media

Studies (NECS), Université Sorbonne Nouvelle, Paris 3

 

  • Konferencja „Animation and Memory” (Nijmegen, Holandia, 21–24 czerwca 2017)

Tytuł wystąpienia: Who

benefits from the past? The process of heritage-making in the field of

animation in Poland on the example of Se-Ma-For Studio of Short Film Forms in

Łódź

Organizator: Radboud University

 

  • Konferencja „Dyskursy widzialności. II Zjazd Medioznawców i Filmoznawców PTBFM” (Kraków, 8–10 grudnia 2016)

Tytuł

wystąpienia: Edukacja filmowa w Czechach i na Słowacji

Organizatorzy:

Uniwersytet Pedagogiczny i Uniwersytet Jagielloński

 

  • Konferencja „Heritage Studies and Socialism: Transnational Perspectives on Heritage in Eastern and Central Europe” (Giessen, Niemcy, 23–25 listopada 2016)

Tytuł wystąpienia: Socialist Film Animation

Heritage in the Service of Contemporary Polish Animation Production and Museum

Practices

Organizatorzy: Herder Institute, Leibniz Association,

Justus Liebig University

 

  • Konferencja „Współpraca naukowa Poznania i Brna – rekonesans, perspektywy” (Poznań, 12–13 października 2016)

Tytuł

wystąpienia: Czego można nauczyć się od Czecha? Scenarzysta Pavel Hajný i

polska kinematografia w latach 80. XX wieku

Organizator:

Uniwersytet im. Adama Mickiewicza

 

  • Konferencja NECS 2016 „in/between: cultures of connectivity” (Poczdam, 28–30 lipca 2016)

Tytuł wystąpień: Who cares about Film Education in

Central Europe?; The Scriptwriter, or From Prague to Łódź and Back

Again: Pavel Hajný and the Czechoslovak-Polish Cultural Transfer in the 1980s

(z P. Skopalem)

Organizator: European Network for Cinema and Media

Studies (NECS), Brandenburg Center for Media Studies (ZeM), Film University

Babelsberg Konrad Wolf, the Filmmuseum Potsdam and the University of Potsdam

 

  • Konferencja „Ekonomia kina” (Gdańsk, 19–20 maja 2016)

Tytuł

wystąpienia: Miasto pod tytułem film. Rola filmowej wyobraźni turystycznej w

kreowaniu przestrzeni miejskiej Łodzi

Organizator:

Uniwersytet Gdański

 

  • Konferencja „Europejskie KinoDyskursy. Kino i ideologia po roku 1945” (Łódź, 3–4 grudnia 2015)

Tytuł wystąpienia: Cinema as a Brand in

Post-cinematic City of Łódź

Organizator:

Uniwersytet Łódzki

 

  • Konferencja „Kino polskie jako kino transnarodowe” (Kraków, 26–28 listopada 2015)

Tytuł

wystąpienia: Filmowe sojusze Polski i Czechosłowacji

Organizator:

Uniwersytet Jagielloński

 

  • Konferencja „The 5th Screen Industries in East-Central Europe (SIECE). Transformation Processes and New Screen Media Technologies” (Bratysława, 20–21 listopada 2015)

Tytuł wystąpienia: Film Tourism in Lodz
Organizator:

Vysoká škola múzických umení v Bratislave

 

  • Konferencja NECS 2015 „Archives of/for the Future” (Łódź, 18–20 czerwca 2015)

Tytuł

wystąpienia: Litzmannstadt Ghetto on screen

Organizator: European Network for Cinema

and Media Studies (NECS), Uniwersytet Łódzki, Uniwersytet SWPS

 

  • Konferencja „II Ogólnopolska Konferencja O! Polskiej Animacji” (Łódź, 28 maja 2015)

Tytuł

wystąpienia: Studio Filmowe SEMAFOR w latach dziewięćdziesiątych XX wieku (w

kontekście production studies)

Organizator:

Kino Bodo, Koło Krytyków UŁ, O!PLA Ogólnopolski Festiwal Polskiej Animacji, Uniwersytet

Łódzki

 

  • Konferencja „Reprezentacje Szoa po 1989 roku: idee, poetyki, obrazy. Między Francją a Polską” (Paryż, 5–7 lutego 2015)

Tytuł wystąpienia: Cinematography of Oblivion:

Polish Documentary Films about the Litzmannstadt Ghetto

Organizator: Université Paris-Sorbonne

 

  • Konferencja „How I Celebrated the End of the World. 1989 in Central and Eastern European Cinema” (Berlin, 23-25 października 2014)

Tytuł wystąpienia: The film heritage of Łódź as the

tourist product

Organizator: Centre Marc Bloch, Berlin

 

  • Konferencja NECS 2014 „Creative Energies – Creative Industries” (Mediolan, czerwiec 2014)

Tytuł wystąpienia: Poles and Czechs – film

collaborations

Organizator: European Network for Cinema and Media

Studies (NECS), Università Cattolica del Sacro Cuore, Università degli Studi di

Udine

 

  • Konferencja „Tu jest kino!” (Bełchatów, 21 listopada 2014)

Wykład

inauguracyjny: Więcej niż filmy. Historia kultury filmowej jako część

historii życia codziennego

Organizator:

Urząd Marszałkowski w Łodzi

 

  • Konferencja „Historia kina Europy Środkowej w perspektywie interkulturowej” (Łódź, 5–7 listopada 2013)

Tytuł

wystąpienia: Poland and Czechoslovakia: coproductions and collaborations

Organizator:

Wydział Filologiczny Uniwersytetu Łódzkiego

 

  • Konferencja NECS 2013 „Media Politics. Political Media” (Praga, 20–22 czerwca 2013)

Tytuł wystąpienia: What will my wife say to this? –

first postwar Polish-Czechoslovak coproduction

Organizator: European Network for Cinema and Media

Studies (NECS), Univerzita Karlova, Praha

 

  • Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Václav Havel: Człowiek – Filozof – Pisarz – Historyk” (Poznań, 23–24 kwietnia 2012)

Tytuł

wystąpienia: Niefilmowa kariera Václava Havla

Organizator:

Uniwersytet im. Adama Mickiewicza

 

  • Konferencja „Kino, którego nie ma” (Bydgoszcz, 19–21 września 2011)

Tytuł

wystąpienia: Czeska nowa fala – filmy, których nie ma

Organizator:

Uniwersytet Kazimierza Wielkiego

 

  • Konferencja „Zło w kinie. Ogólnopolska Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa” (Warszawa, 3–4 czerwca 2011)

Tytuł

wystąpienia: Prawo jako reprezentant zła w filmie polskim (z B.

Lewandowskim)

Organizator:

Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej


BIOGRAM

Jestem absolwentką kulturoznawstwa ze specjalnością filmoznawstwo na Uniwersytecie Łódzkim. W czasie studiów przebywałam na stypendium naukowym w Wyższej Szkole Sztuk Pięknych (VŠMU) w Bratysławie. Pracę magisterską poświęconą twórczości słowackiego reżysera Martina Šulíka napisałam pod opieką prof. dr hab. Eweliny Nurczyńskiej-Fidelskiej, która była także promotorem mojej pracy doktorskiej poświęconej historii kina czeskiego od lat sześćdziesiątych do współczesności. Podczas studiów doktoranckich przebywałam na stypendium wyszehradzkim na wydziale filmowym Wyższej Szkoły Artystycznej (FAMU) w Pradze. Od 2011 jestem zatrudniona jako adiunkt w Instytucie Kultury Współczesnej UŁ.W okresie od października 2013 r. do lutego 2018 roku byłam opiekunką Koła Naukowego Filmoznawców UŁ.

Obecnie prowadzę badania naukowe poświęcone współpracy polsko-czechosłowackiej w dziedzinie kinematografii oraz polskiej animacji filmowej.

ZAINTERESOWANIA

Moje zainteresowania naukowe to:

kino czeskie i słowackie, historia i kultura Łodzi, turystyka filmowa, edukacja filmowa, animacja filmowa, transfer kulturowy w obrębie kinematografii

OSIĄGNIECIA

NAGRODY I GRANTY / AWARDS AND GRANTS

2021-2023 Co-head of a grant project "Animation studios in Gottwaldov and Lodz (1945/47-1990) - Comparative Collective Biography" (with mgr. Ph.D. Pavel Skopal) within CEUS-UNISONO programme

2020 Honorable Mention in the SCMS Central/East/South Cinemas Outstanding Essay Award for a paper "Who Benefits from the Past? The Process of Cultural Heritage Management in the Field of Animation in Poland (The Case of the Se-Ma-For Film Studio in Lodz)" published in "animation. an interdisciplinary journal" (2019)

2012-2015 Co-worker of a grant project Film Culture of Łódź in the years 1990-2012, National Centre of Science

2013 Head of a grant project: Sci-fEAST. Film science fiction in Central Europe, carried out by the agency of the Ministry of Foreign Affairs in the Republic of Poland

KONTAKT I DYŻURY

Pomorska 171/173 pokój: 3.05 90-236 Łódź

DYŻURY CYKLICZNEŚRODA


10:00 - 11:00pokój 3.05

 

PIĄTEK


09:00 - 10:00pokój 3.05