Moje badania naukowe dotyczą transferów kulturowych krajów Bloku Wschodniego w dziedzinie kinematografii (Polska-Czechosłowacja), kultury filmowej Łodzi oraz polskiej animacji filmowej.
Słowa klucze opisujące moje zainteresowania badawcze to: animation studies, film culture, heritage studies, material culture studies, production studies, film education, film tourism.
Zatrudnienie
2011 – obecnie: adiunkt, Katedra Filmu i Mediów Audiowizualnych na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego
2010 – 2011: asystent, Katedra Filmu i Mediów Audiowizualnych na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego
Efektem mojej dotychczasowej działalności naukowej są dwie książki monograficzne: Sojusznicy z rozsądku. Polska i Czechosłowacja w projekcie socjalistycznego internacjonalizmu filmowego w okresie 1945–1970 (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego i Wydawnictwo PWSFTviT, Łódź 2025) i Ciszewska Ewa, Hofelmajer-Roś Agata, Pabiś-Orzeszyna Michał, Szul Szymon, Społeczne światy Studia Małych Form Filmowych “Se-Ma-For” w Łodzi (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego i Wydawnictwo PWSFTviT, Łódź 202). Dorobek książkowy uzupełnia pięć współredagowanych monografii: Polsko-czeskie i polsko-słowackie kontakty filmowe (wraz z M. Góralikiem, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego i Wydawnictwo Biblioteki PWSFTviT, 2018), Kultura filmowa współczesnej Łodzi (z K. Klejsą, Łódź: Wydawnictwo PWSFTViT, 2015), Od edukacji filmowej do edukacji audiowizualnej: teorie i praktyki (wraz z K. Klejsą, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016), Hrabal i inni. Adaptacje czeskiej literatury (wraz z E. Nurczyńską-Fidelską, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego i Wydawnictwo PWSFTviT, 2013) oraz Kino najnowsze: dialog ze współczesnością, z M. Saryusz-Wolską, Kraków: Rabid, 2013).
Współredagowałam dwa numery specjalne czasopism naukowych w języku angielskim: Animation Studios: People, Spaces, Labor (z P. Skopalem, „Iluminace – The Journal of Film Theory, History, and Aesthetics” vol. 36, no. 3, 2024) i Film Literacy in Poland: The Practices and the Prospects of Film Education (z J. Mostowską, „Panoptikum” nr 18, 2017).
Jestem współautorką otwartych danych badawczych – E. Ciszewska, S. Szul, Animation workers from “Se-Ma-For” Studio of Small Film Forms in Lodz [dataset], 2024, http://hdl.handle.net/11089/52081 oraz bazy filmowej – P. Skopal, E. Ciszewska, T. Bochinová, A. Czajkowska, A. Hofelmajer-Roś, M. Gonciarz, M. Kos, K. Kunkelová, O. Nadarzycka, M. Pabiś-Orzeszyna, D. Piekarski, T. Porubčanská, J. Pospíšil, M. Rawska, S. Szul, K. Šrámková, M. Večeřa, P. Veinhauer, Animation in Czechoslovakia and Poland, 1945–1990 [dataset], Faculty of Arts, Masaryk University; Wydział Filologiczny, Uniwersytet Łódzki, 2024, https://animation.phil.muni.cz
Monografie
Sojusznicy z rozsądku. Polska i Czechosłowacja w projekcie socjalistycznego internacjonalizmu filmowego w okresie 1945–1970, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego i Wydawnictwo PWSFTviT, Łódź 2025
Ciszewska Ewa, Hofelmajer-Roś Agata, Pabiś-Orzeszyna Michał, Szul Szymon, Społeczne światy Studia Małych Form Filmowych “Se-Ma-For” w Łodzi, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego i Wydawnictwo PWSFTviT, Łódź 2025
Publikacje naukowe w czasopismach
Opracowania w tomach zbiorowych
Wystąpienia na konferencjach
Tytuł wystąpienia: International stars or working class representatives? Polish actors and actresses at the Karlovy Vary International Film Festival in 1945–1970
Organizator: European Network for Cinema and Media Studies (NECS), Universidad de estudios de Palermo
Organizator: DAAD Center at Cambridge University
Jestem absolwentką kulturoznawstwa ze specjalnością filmoznawstwo na Uniwersytecie Łódzkim. W czasie studiów przebywałam na stypendium naukowym w Wyższej Szkole Sztuk Pięknych (VŠMU) w Bratysławie. Pracę magisterską poświęconą twórczości słowackiego reżysera Martina Šulíka napisałam pod opieką prof. dr hab. Eweliny Nurczyńskiej-Fidelskiej, która była także promotorem mojej pracy doktorskiej poświęconej historii kina czeskiego od lat sześćdziesiątych do współczesności. Podczas studiów doktoranckich przebywałam na stypendium wyszehradzkim na wydziale filmowym Wyższej Szkoły Artystycznej (FAMU) w Pradze. Od 2011 jestem zatrudniona jako adiunkt w Instytucie Kultury Współczesnej UŁ.W okresie od października 2013 r. do lutego 2018 roku byłam opiekunką Koła Naukowego Filmoznawców UŁ.
Obecnie prowadzę badania naukowe poświęcone współpracy polsko-czechosłowackiej w dziedzinie kinematografii oraz polskiej animacji filmowej.
Moje zainteresowania naukowe to:
kino czeskie i słowackie, historia i kultura Łodzi, turystyka filmowa, edukacja filmowa, animacja filmowa, transfer kulturowy w obrębie kinematografii
NAGRODY I GRANTY / AWARDS AND GRANTS
2021-2023 Co-head of a grant project "Animation studios in Gottwaldov and Lodz (1945/47-1990) - Comparative Collective Biography" (with mgr. Ph.D. Pavel Skopal) within CEUS-UNISONO programme
2020 Honorable Mention in the SCMS Central/East/South Cinemas Outstanding Essay Award for a paper "Who Benefits from the Past? The Process of Cultural Heritage Management in the Field of Animation in Poland (The Case of the Se-Ma-For Film Studio in Lodz)" published in "animation. an interdisciplinary journal" (2019)
2012-2015 Co-worker of a grant project Film Culture of Łódź in the years 1990-2012, National Centre of Science
2013 Head of a grant project: Sci-fEAST. Film science fiction in Central Europe, carried out by the agency of the Ministry of Foreign Affairs in the Republic of Poland
DYŻURY CYKLICZNE
ŚRODA
10:30 - 11:30
pokój 3.05; proszę o mejlowe umawianie się
CZWARTEK
09:00 - 10:00
pokój 3.05 proszę o mejlowe umawianie spotkań; w dn. 30.10.2025 bez konsultacji
Pomorska 171/173 pokój: 3.05 90-236 Łódź
Pomorska 171/173 90-236 Łódź pokój: 3.05
Instytut Kultury Współczesnej
Uniwersytetu Łódzkiego
ul. Pomorska 171/173, pok. 3.13
90-236 Łódź
ikw@uni.lodz.pl
tel: 42 665 51 33