Wydział
  • O Wydziale
  • Władze Wydziału
  • Struktura
  • Pracownicy
  • Administracja
  • Dziekanat
  • Pełnomocnicy Dziekana
  • Rada Wydziału
  • Komisje Wydziałowe
  • Infrastruktura
  • Wirtualny spacer
Sprawy organizacyjne
  • Podział roku akademickiego
  • Zarządzenia Dziekana
  • Rezerwacja i dostęp do sal
  • Bezpieczeństwo
  • Organizacja wydarzeń
  • Gadżety wydziałowe i materiały drukowane
  • Logotypy i identyfikacja wizualna
  • Parking pracowniczy
  • Zgłoszenie usterki
Studiuję na Filologicznym
  • Poradnik nowego studenta
  • Plany zajęć
  • Samorząd Studencki
  • Koła naukowe
  • WiFi
  • Parking studencki
  • Stypendia i pomoc materialna
  • Wsparcie osób z niepełnosprawnościami
  • Koordynatorzy kierunkowi
  • Oferty pracy dla studentów
  • Rezerwacja sali
Rekrutacja i kształcenie
  • Nasze kierunki
  • Szkoła Doktorska Nauk Humanistycznych
  • Studia podyplomowe
  • Mikropoświadczenia
  • Egzamin z języka polskiego jako obcego
  • Programy wymiany i mobilności
  • Jakość kształcenia
  • Raporty samooceny
  • Programy studiów i sylabusy
  • Proces dyplomowania
Nauka i badania
  • Biuro ds. Projektów
  • Konferencje naukowe
  • Stopnie i tytuły naukowe
  • Publikacje i czasopisma wydziałowe
Współpraca
  • Dla szkół
  • Dla mediów
  • Dla pracodawców
  • Wynajem przestrzeni
  • Kontakt
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Strefa studencka
  • Strefa kandydacka
  • Strefa pracownicza
  • Strefa absolwencka
  • Strefa doktorancka
  • Poczta UŁ
  • USOSweb
  • Portal Pracowniczy
  • Baza aktów własnych
  • Platforma e-learningowa Moodle
  • Sklep UŁ
  • Biblioteka Wydziału Filologicznego
  • Biblioteka UŁ
  • Poradnia językowa
  • Mapa Strony
  • O Stronie
  • Polityka prywatności
  • Dostępność
  • Wydział
    • O Wydziale
    • Władze Wydziału
    • Struktura
    • Pracownicy
    • Administracja
    • Dziekanat
    • Pełnomocnicy Dziekana
    • Rada Wydziału
    • Komisje Wydziałowe
    • Infrastruktura
    • Wirtualny spacer
  • Sprawy organizacyjne
    • Podział roku akademickiego
    • Zarządzenia Dziekana
    • Rezerwacja i dostęp do sal
    • Bezpieczeństwo
    • Organizacja wydarzeń
    • Gadżety wydziałowe i materiały drukowane
    • Logotypy i identyfikacja wizualna
    • Parking pracowniczy
    • Zgłoszenie usterki
  • Studiuję na Filologicznym
    • Poradnik nowego studenta
    • Plany zajęć
    • Samorząd Studencki
    • Koła naukowe
    • WiFi
    • Parking studencki
    • Stypendia i pomoc materialna
    • Wsparcie osób z niepełnosprawnościami
    • Koordynatorzy kierunkowi
    • Oferty pracy dla studentów
    • Rezerwacja sali
  • Rekrutacja i kształcenie
    • Nasze kierunki
    • Szkoła Doktorska Nauk Humanistycznych
    • Studia podyplomowe
    • Mikropoświadczenia
    • Egzamin z języka polskiego jako obcego
    • Programy wymiany i mobilności
    • Jakość kształcenia
    • Raporty samooceny
    • Programy studiów i sylabusy
    • Proces dyplomowania
  • Nauka i badania
    • Biuro ds. Projektów
    • Konferencje naukowe
    • Stopnie i tytuły naukowe
    • Publikacje i czasopisma wydziałowe
  • Współpraca
    • Dla szkół
    • Dla mediów
    • Dla pracodawców
    • Wynajem przestrzeni
    • Kontakt
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Strefa studencka
  • Strefa kandydacka
  • Strefa pracownicza
  • Strefa absolwencka
  • Strefa doktorancka
  • Poczta UŁ
  • USOSweb
  • Portal Pracowniczy
  • Baza aktów własnych
  • Platforma e-learningowa Moodle
  • Sklep UŁ
  • Biblioteka Wydziału Filologicznego
  • Biblioteka UŁ
  • Poradnia językowa
  • Mapa Strony
  • O Stronie
  • Polityka prywatności
  • Dostępność

Najczęściej wyszukiwane:
  • rekrutacja
  • poczta
  • kalendarz akademicki
  • pracownicy
  • Kolegium dziekańskie
zdjęcie pracownika
  • Pracownicy Uniwersytetu Łodzkiego

dr

Adam Cybulski

STANOWISKO:
adiunkt
Katedra Filmu i Mediów Audiowizualnych, Wydział Filologiczny
e-mail: adam.cybulski@uni.lodz.pl
www: https://www.uni.lodz.pl/pracownicy/adam-cybulski
  • Czym się zajmuję - opis stanowiska
  • Biogram
  • Zainteresowania
  • Osiągnięcia
  • Dyżury
  • Kontakt

Profile naukowe, dydaktyczne i społecznościowe

  • ScienceOn
  • ORCID
  • usosweb

Czym się zajmuję - opis stanowiska

adiunkt

Katedra Filmu i Mediów Audiowizualnych

Nauczyciel akademicki zatrudniony w Katedrze Filmu i Mediów Audiowizualnych Uniwersytetu Łódzkiego. Wybrane kursy akademickie prowadzone w latach 2018-2022: Filmowe środki stylistyczne, Telewizja w systemie komunikowania, Dramaturgia formatów telewizyjnych, Gatunki i formaty telewizyjne, Główne teorie filmu, Analiza filmu, Współczesne teorie filmu, Kino światowe w XXI wieku, Oczy szeroko otwarte – filmowe wizerunki cielesności. Opiekun Koła Naukowego Filmoznawców Uniwersytetu Łódzkiego: https://pl-pl.facebook.com/filmoznawczo/. Opiekun naukowy łódzkiej edycji Akademii Kina Światowego.

Biogram

Absolwent filmoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim. Rozprawę doktorską, napisaną pod kierunkiem prof. UŁ dr hab. Małgorzaty Jakubowskiej, obronił 12 czerwca 2019 roku. Od 2018 roku pracuje jako nauczyciel akademicki w Katedrze Filmu i Mediów Audiowizualnych (dawnym Zakładzie Historii i Teorii Filmu). Od 2019 roku jest opiekunem Koła Naukowego Filmoznawców UŁ.

Zainteresowania

Zainteresowania naukowe:
ciało w filmie, kino amerykańskie, kategorie retro i nostalgii w filmie, związki kina i telewizji

Kursy akademickie:

  • Filmowe środki stylistyczne
  • Analiza filmu/ Analiza filmu IV (po 1980 roku)
  • Gatunki i formaty telewizyjne
  • Dramaturgia formatów telewizyjnych
  • Oczy szeroko otwarte – filmowe wizerunki cielesności
  • Telewizja w systemie masowego komunikowania
  • Kino światowe w XXI wieku
  • Główne teorie filmu
  • Współczesne teorie filmu
  • Inne ciała – filmowe wizerunki fizycznego piętna
  • Seminarium licencjackie

Osiągnięcia

Artykuły naukowe:

  • Krystaliczne obrazy Leosa Caraxa. Uwagi o „Chłopak spotyka dziewczynę” i „Złej krwi” w optyce koncepcji obrazu-czasu Gillesʼa Deleuzeʼa, „Panoptikum” 2014, nr 13 (20).
  • New is Overrated. Konferencja NECS “Archives of/for the Future” w kontekście nostalgii za filmem analogowym, „Perspektywy Kulturoznawcze” 5/2015.
  • Dezorientacja, nadmiar, cytat. O postmodernistycznym kodzie w filmach Leosa Caraksa, [w:] Paradygmaty współczesnego kina, red. R. W. Kluszczyński, T. Kłys, N. Korczarowska-Różycka, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015.
  • Gliński kontra Kamiński. Wierna czy niewierna ekranizacja?, [w:] Kamienie i szaniec. Analizy, rozmowy, kontrowersje wokół filmu Roberta Glińskiego, red. M. Jakubowska, Akces, 2015.
  • Powrót do ruchu. Początki kinematografu i nomadyczność w „Holy Motors” Leosa Caraxa, „Mała kultura współczesna” 2015, nr 2.
  • Obserwując codzienność. O kinie osobistym Midiego Z, [w:] Cicha eksplozja. Nowe kino Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej, red. J. Murczyńska, Kraków, Wydawnictwo Ha!art, 2016 [książka wyróżniona nagrodą Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej].
  • „Kłopotliwe” ciała w filmach Harmonyʼego Korineʼa. „Skrawki” i „Julien Donkey-Boy” wobec przedstawień ułomności fizycznej w kinie amerykańskim, „Media – Kultura – Komunikacja Społeczna” 2017, nr 4.
  • Leos Carax: kinofil, który przestał oglądać filmy, [w:] Autorzy kina europejskiego VII, red. P. Włodek, K. Żyto, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, PWSFTviT, 2018.
  • Nowy film retro. Problem napisów początkowych, „Fragile” 2019, nr 4 (46).
  • O nowych sposobach zarządzania fizyczną różnicą na ekranie: autotematyzm i intencja zwrotna wobec reprezentacji „anormalnego” ciała w filmie, „Zagadnienia Rodzajów Literackich/ Problems of Literary Genres” 2020, nr 1.
  • Fałszywy żebrak (1898) wobec disability studies. Uwagi o miejscu pierwszego filmu o niepełnosprawności ruchowej w literaturze naukowej, [w:] Konteksty źródłowe w badaniach filmoznawczych, red. B. Giza, B. Gierszewska, M. Bator, Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2022.
  • Johnny Zhivago? The Heaven Seventeen? On Stylistic References to Stanley Kubrick's Films in Music Videos, [w:] Aesthetic Amalgams and Political Pursuits. Intertextuality in Music Videos, red. T. Dobrogoszcz, A. Handley, T. Fisiak, Bloomsbury Publishing, 2024.
  • European University Film Award. Zasady funkcjonowania, estetyka, recepcja i praca dydaktyczna, „Kultura Współczesna. Teoria, Interpretacje, Praktyka” 2025, nr 1.

Monografie:

  • „Kłopotliwe” ciała. Strategie przedstawiania fizycznej „anormalności” we współczesnym filmie fikcji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, PWSFTviT 2021.

Przekłady z języka angielskiego:

  • Giovanna Fossati, Pracując z dziedzictwem filmowym, rozm. przepr. Ł. Biskupski, tłum. A. Cybulski, M. Rawska, „EKRANy” 2016, nr 2 (30).
  • Deniz Göktürk, How Modern Is It? Ruchome obrazy Ameryki we wczesnym kinie niemieckim, tłum. A. Cybulski, M. Rawska, [w:] Filmowa Europa, red. M. Pabiś-Orzeszyna, M. Rawska, P. Sitarski, Łódź 2020.
  • Clara Pafort-Overduin, John Sedgwick, Znajomość zachowań widowni na podstawie danych statystycznych: Londyn i Amsterdam w połowie lat 30. XX wieku, tłum. A. Cybulski, M. Rawska, [w:] Filmowa Europa, red. M. Pabiś-Orzeszyna, M. Rawska, P. Sitarski, Łódź 2020.

Inne publikacje:

  • Ucieczki w noc. Noc amerykańska (próba charakterystyki formuły), „Kino” 2018, nr 9.
  • Films of Panos Cosmatos: Retro as an Aesthetic of Alienation, „In Media Res” 01.04.2020.

Udział w projektach badawczych:

  • Interdyscyplinarny projekt „Wymiary cielesności: między bioetyką i filmoznawstwem” finansowany w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod nazwą „Narodowy Program Rozwoju Humanistyki” (2016-2017).

Wybrane referaty wygłoszone na konferencjach:

  • Podwójny seans – musicale Johna Watersa (Konferencja naukowa „Spotkania z gatunkami: musical”, Łódź 2014).
  • Kobieta melodramatu a kobieta horroru. Heroiny w klasycznym kinie japońskim (Konferencja naukowa „Kultura Japonii: Kino – Teatr – Komiks – Animacja”, Poznań 2015).
  • „Sześć sezonów i film”. Samozwrotność i pastisz w serialu „Community” (Konferencja naukowa „Spotkania z gatunkami: komedia”, Łódź 2015).
  • Filmowa twórczość Harmonyʼego Korineʼa jako nawiązanie do demoniczno-osobliwych wizerunków niepełnosprawności z początku XX wieku (Konferencja naukowa „Ciało to trickster. Społeczno-kulturowe konteksty doświadczania ciała”, Wrocław 2015).
  • Kampowy Szpital Brytania. Analiza języka w serialu „Garth Marenghi’s Darkplace” (Konferencja naukowa „Popkultura, kicz i kamp. Współczesne oblicza gatunków telewizyjnych”, Łódź 2016).
  • Przeżycie katarktyczne a dyskomfort podglądacza. Strategie przedstawiania ciała ułomnego w kinie współczesnym (Konferencja naukowa „II Zjazd Filmoznawców i Medioznawców: Dyskursy widzialności”, Kraków 2016).
  • Discourse of Pity and Management of Visible Stigma. Images of Physical Otherness in Modern Cinema (Konferencja naukowa „NECS – Sensibility & the Senses: Media Bodies Practices”, Paryż 2017).
  • Fałszywy żebrak. Problemy z pierwszym filmem o niepełnosprawności fizycznej („III Zjazd Filmoznawców i Medioznawców: Przestrzenie — praktyki — artykulacje”, Łódź 2019).
  • Pomiędzy codzienną czynnością a „pokazem magika”. Praktyczne i estetyczne funkcje protez kończyn górnych w amerykańskim filmie lat 40. (Konferencja naukowa „Rzeczy, przedmioty, artefakty”, 2022).
  • Early 90s ‘Freakery’: ‘Human Oddities’ & Reflection on Media Representations of Physical Difference (Konferencja naukowa „NECS – Care”, Oslo 2023).
  • European University Film Award w świetle wizerunku nowego kina europejskiego oraz pracy dydaktycznej („IV Zjazd Filmoznawców i Medioznawców: Narracje — teorie, strategie, konteksty”, Warszawa 2023).
  • European University Film Award ​ as a Framework for Discussing Social ​and Political Challenges with Polish Students​ / Workshop: ​ Teaching Films on Emergency, Teaching in Emergency (Konferencja naukowa​ „ NECS – Emergencies: Media in an Unpredictable World”, Izmir 2024).

Wybrane rozmowy i wykłady:

  • Irak: etniczność, religia i polityka. Spotkanie z Krzysztofem Zdulskim po filmie Tylko umarli (Festiwal Transatlantyk, Łódź 2016).
  • Ukraina, jakiej nie znamy. Spotkanie z Włodimirem Kowalenką po filmie Prawie święty (Festiwal Transatlantyk, Łódź 2016).
  • Poza dyskursem litości (w ramach cyklu wykładów „Ciało i ekran”, Muzeum Sztuki, Łódź 2018).
  • Close reading: metody, za pomocą których można analizować film. Zajęcia warsztatowe dla nauczycieli (Regionalny Kongres Edukacji Kulturalnej, Łódź 2018).
  • Udział w rozmowie Śniadanie z książką. „Autorzy kina europejskiego VII” (Festiwalu Kamera Akcja, Łódź 2018).
  • Udział w warsztacie Cinephilia as Care Work: Teaching European Cinema in Times of Crisis; wraz z Dagmar Brunow, Renatą Šukaitytė, Philippe’em Meersem (Konferencja naukowa „NECS – Care”, Oslo 2023).

Wyróżnienia:

  • Nagroda Rektora UŁ II stopnia za działalność naukową (książka „Kłopotliwe” ciała. Strategie przedstawiania fizycznej „anormalności” we współczesnym filmie fikcji).
  • Nominacja do nagrody Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami w kategorii „Debiut Roku” (książka „Kłopotliwe” ciała. Strategie przedstawiania fizycznej „anormalności” we współczesnym filmie fikcji).

Dyżury

adiunkt

Katedra Filmu i Mediów Audiowizualnych

DYŻURY CYKLICZNE

WTOREK


17:15 - 18:15

Uprzejmie proszę o zapisywanie się drogą mailową.

 

ŚRODA


13:30 - 14:30

Uprzejmie proszę o zapisywanie się drogą mailową.

 

Pomorska 171/173 pokój: 3.04 90-236 Łódź

Kontakt

adiunkt

Katedra Filmu i Mediów Audiowizualnych

tel: 42-665-51-33

e-mail: adam.cybulski@uni.lodz.pl

www:

Pomorska 171/173 90-236 Łódź pokój: 3.04

Powrót
Godło
bip
hr
hr
Wydziały i Jednostki
  • Wydział Biologii i Ochrony Środowiska
  • Wydział Chemii
  • Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
  • Wydział Filologiczny
  • Wydział Filozoficzno-Historyczny
  • Wydział Fizyki i Informatyki Stosowanej
  • Wydział Matematyki i Informatyki
  • Wydział Nauk Geograficznych
  • Wydział Nauk o Wychowaniu
  • Wydział Prawa i Administracji
 
  • Wydział Studiów Międzynarodowych i Politologicznych
  • Wydział Zarządzania
  • Filia w Tomaszowie Mazowieckim
  • Centra naukowe i zespoły badawcze
  • Biblioteka UŁ
  • Wydawnictwo UŁ
Na skróty
  • Poczta UŁ
  • USOSWeb
  • Portal Pracowniczy
  • Baza Aktów Własnych
  • Platforma e-learningowa Moodle
  • Eksperci UŁ
  • Polityka Prywatności
  • Dostępność
Ważne linki
  • USOS
  • UNIC
  • Wi-Fi
  • Biuro Karier
  • BHP
  • Dostępność
  • Informacja o sposobach rozwiązywania konfliktów w IKW
  • Biblioteka Wydziałowa

Instytut Kultury Współczesnej
Uniwersytetu Łódzkiego

ul. Pomorska 171/173, pok. 3.13
90-236 Łódź

ikw@uni.lodz.pl
tel: 42 665 51 33
 

Funduszepleu
Projekt Multiportalu UŁ współfinansowany z funduszy Unii Europejskiej w ramach konkursu NCBR
Masz pytanie? Wirtualny asystent

Niezbędne pliki cookie umożliwiają podstawowe funkcje i są niezbędne do prawidłowego działania witryny.

Statystyczne pliki cookie zbierają informacje anonimowo. Informacje te pomagają nam zrozumieć, w jaki sposób nasi goście korzystają z naszej strony internetowej.

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje
Przejdź do strony polityka prywatności